Gyermekünk nemsokára iskolába megy, mi pedig szeretnénk, hogy a beilleszkedése problémamentesen történjen? Ebben a cikkben megmutatjuk, mi mindent tehet a szülő és a tanár annak érdekében, hogy az újdonsült diák a lehető leghamarabb megszokja és megszeresse az iskolába járást.
Milyen nehézségeket rejthet magában az iskolai beilleszkedés folyamata?
Akár első osztályosként, akár felsőbb évfolyamon kezdi meg új iskolában a tanulmányait, a gyermek mindenképp egy számára ismeretlen közegbe érkezik. A korábban megszokotthoz képest más szabályok lesznek érvényesek, a pedagógusok és az osztálytársak zömét nem ismeri.
Ehhez jöhet hozzá pluszban a csoporton belüli egészséges versengés, és az új ismeretek elsajátításával járó szellemi kihívások. Míg egyes gyerekek gyorsan hangadói lehetnek a közösségnek, másoknál akár nehézségekkel is járhat a beilleszkedés.
A beilleszkedést megkönnyíti, ha gyermekünk egészséges önbizalommal rendelkezik és tisztában van értékeivel, tudjon kommunikálni a társakkal, és lelje örömét az új környezet megismerésében. Szülőként is tehetünk a folyamat támogatásáért.
Hogy támogatható a zökkenőmentes beilleszkedés szülői oldalról?
Szülői oldalról kiemelten fontos sokat beszélgetni az iskolai környezetével épp csak ismerkedő gyermekkel. Célszerű kérdezni őt a tapasztalatairól, időben észrevenni akár a kisebb problémákat, figyelmesen és türelmesen kommunikálva.
Sokat segíthet az önállóságra nevelés. Érdemes engedni a gyereket, hogy minél több dolgot tudjon egyedül csinálni. Ha már megy az öltözködés, a cipőfűző bekötése vagy a mosakodás, azzal a beilleszkedés is elősegíthető.
A felsoroltakon túl a családi társasjáték az együttműködés mechanizmusának megismerését segítheti, a rendszeres esti mese olvasás pedig könnyed feltöltődést jelenthet a nap végén.
Amit az iskola és a tanárok tesznek a folyamat elősegítéséért
Természetesen a pozitív tanári hozzáállás és attitűd elősegítheti a beilleszkedést. Különös hangsúlyt kell fektetni a támogató, egymást segítő csoport kialakítására. Célszerű például reggeli beszélgetéseket tartani, ahol a gyerekek jobban megismerik egymást.
Szintén könnyítheti a beilleszkedést a tanítás játékokkal történő vegyítése. A játszva tanulás keretei között sokkal inkább befogadóvá és nyitottá válhat a gyermek, akár meg is feledkezve arról, hogy egyébként egy számára meglehetősen szokatlan közegben kell boldogulnia.
A kezdeti időszakban hasznos lehet, ha az oktatási intézmény engedi a személyes tárgyak behozását. Ezek a biztonságérzetet erősítő kapaszkodók segíthetnek átlendülni egy-egy bizonytalan érzésen.
A Brit-Magyar Iskolában a következőképp segítjük a gyerekek integrációját
A Brit-Magyar Iskola diákközpontú, gondoskodó, törekvő és alkalmazkodó, és ezekre a fő értékekre alapozva segíti elő a hozzánk érkező elsős vagy felsőbb osztályos gyerekek minél gyorsabb és problémamentes beilleszkedését.
Nálunk családias, elfogadó a környezet, ahol mindenki segíteni és támogatni igyekszik a másikat. Miután tanáraink részéről ezzel a hozzáállással találkoznak a gyerekek, így az osztályokon belül is a segítőkész hozzáállás az általános.
Ezen felül tantermeink meleg színei, gyermekbarát hangulata és az iskolánk modern környezete is a biztonságérzetet erősítve segíti elő a folyamatot. Csak bátorítani tudjuk a szülőket, hogy erről személyesen is győződjenek meg.