Ebben a hónapban a Brit-Magyar 5. osztályos diákjai a világűr témáját dolgozzák fel. Megvizsgálták, hogyan fedezi fel az emberiség a galaxis külső részeit, hogyan juttatunk el olyan berendezéseket, mint például a műholdak a sztratoszférába és embereket a Holdra. Sokat gondolkodtak a gravitáció problémáján, és hogy ez hogyan hat a rakétákra. Hogyan menekülhetünk ki a Föld gravitációja elől és juthatunk ki az űrbe? Mekkora teljesítményre és tolóerőre lenne szükség, és milyen üzemanyagokat használhatnánk?
Az egyik STEAM projekt keretében a diákok saját kilövő-rendszerüket tervezték meg, amivel vattagolyót lőttek ki, amilyen messzire csak lehetséges. Kiindulásképpen egy alap karton ágyúdizájnt mutattak be, amely rugalmas szalagos tüzelési rendszert alkalmazott. A diákok ezután hozzáláttak saját modelljük megtervezéséhez, majd prototípust készítettek különféle anyagok felhasználásával. Ezt a prototípust tesztelték, majd módosították különböző fejlesztésekkel, más anyagokkal vagy új méretekkel, és végül a modelleket átépítették és újra tesztelték. A gyerekek olyan, könnyen hozzáférhető anyagokat használtak, mint a kartontekercsek és -dobozok, madzagok, jancsiszögek, iratkapcsok, gumiszalagok és cellux.
A problémamegoldásnak ez a gyakorlatias, együttműködő és kreatív megközelítése nagyon vonzó a gyerekek számára. Különböző csoportok más-más modelleket készítettek. Volt kisméretű, egy WC-papír gurigát és egy rugalmas szalagot tartalmazó modell, de volt egészen óriási, egy méter hosszú, hullámkartonból és sok gumiszalagból álló kilövőállomás is, aminek a működtetéséhez legalább két tanuló kellett. A projekt különböző szakaszaiban a diákokat arra ösztönöztük, hogy hangosan beszéljenek az osztály többi tagja előtt a tervezési folyamatról és a különböző problémák megoldásának módjáról, nem csak azért, hogy megosszák tapasztalataikat és tanuljanak a sokféle megközelítésből, hanem hogy az angol nyelv társalgási nyelvhasználatát is gyakorolják és fejlődjön az önbizalmuk.
A STEAM a problémák megoldásának integrált megközelítése, amely egyesíti a természettudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészet és matematika különböző tantárgyait, ahol a gyerekek projektmunkákat készítenek, és amely jobban tükrözi a valós világot. Az autótervezésben például számos szakterület képviselői vesznek részt a tervezés, az anyagtudomány és a mérnöki területekről, különböző technológiákat alkalmaznak, prototípus-modelleket fejlesztenek ki és építenek meg még mielőtt egy végleges új autómodell készülne, ami kész a gyártásra. A STEAM lehetőséget kínál a tanulóknak, hogy a témákat hasonló multidiszciplináris, holisztikus megközelítésben nézzék meg, nem úgy, ahogy a hagyományosabb iskolarendszerben, ahol külön tantárgyi területeket tanulnak.
A STEAM emellett nagyszerű színtér arra is, hogy a diákokat a technológia különböző aspektusainak felfedezésére, a problémamegoldásra ösztönözze gyakran más diákokkal együttműködve.
Mi a különbség a STEAM és a STEM oktatás között? A legegyszerűbb válasz a „Művészet”. A STEM a tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika integrálásának eredeti multidiszciplináris koncepciója volt. A művészet később került hozzáadásra, és ezt az integrált megközelítést STEAM-nek nevezzük, de tovább él velünk a STEM oktatás is.
Ezért mindkét mozaikszót megtaláljuk, ha rákeresünk erre a témára. Lent találhattok néhány linket, amelyekre kattintva többet is megtudhattok a STEAM világáról.
What is STEM Education? STEM Education Guide | Study.com
What is STEAM Education? The Definitive Guide for K-12 Schools (artsintegration.com)